Jaké snímky nabídne festival Kino Brasil, který se koná ve čtyřech českých městech? Drama z Cannes nebo animovanou a dokumentární tvorbu.
Ve dnech 3. až 6. listopadu se uskuteční v pražském Biu Oko již třetí ročník festivalu Kino Brasil. V následujícím týdnu proběhnou ozvěny festivalu v kinech v Plzni (11. listopadu, Měšťanská beseda), Ostravě (12. listopadu, Minikino) a Olomouci (13. listopadu, Metropol).
Cílem festivalu je představit českému publiku Brazílii v její pestrosti a různorodosti, prostřednictvím filmů, které nejsou v Česku známé a běžně dostupné. V rámci festivalu bude promítáno deset celovečerních filmů. Výběr z děl brazilské kinematografie je zaměřen na současnost a různé žánry. Nebude chybět ani dokumentární a animovaná tvorba. Festivalové projekce dále doplní brazilská hudba, tanec a občerstvení v rámci doprovodného programu.
Organizátoři chtějí diváky přenést do světa, v němž film není pouhou analogií k bujarým brazilským oslavám s kulisami riodejaneirského Krista Spasitele, ale zobrazením pestré reality očima současných režisérů.
Marina Abramović je jednou z nejvýznamnějších konceptuálních umělkyň, která často pracuje se svým tělem a transcendentální energií. Kino Brasil promítne dokument Meziprostor – Marina Abramović napříč Brazílií (2016), který sleduje umělkyni na spirituální cestě, při níž poznává nejen hranice vlastního vnímání, ale zároveň odkrývá i duchovní aspekty současné a starobylé Brazílie. V těch se mísí jak šamanské rituály, tak i různé odnože křesťanských zvyků.
Vynikající drama z Cannes
Festival 3. listopadu v pražském Biu Oko zahájí drama Aquarius (2016, viz úvodní foto), které bylo letos uvedeno na MFF Karlovy Vary a nasbíralo mnoho pozitivních ohlasů. Jeho režisér Kleber Mendonça Filho uvedl před třemi lety svůj celovečerní debut Zvuky od sousedů (2012) a zabodoval na řadě světových festivalů. Jeho druhý film Aquarius se tak stal očekávanou událostí světového filmu a jeho účast v hlavní soutěži v Cannes režisérovo postavení jenom dokládá.
Ústřední postavou brazilského zástupce z letošní hlavní sekce Cannes je postarší, ale stále energická a se stylem žijící Dona Clara (Sonia Braga) obývající pobřežní dům Aquarius na vyhlášené městské třídě. Jako poslední v něm žijící osoba odmítá opustit místo, kde vyrůstala, a tím rozčiluje developerskou firmu, která chce dát budovu zbourat. Tvrdohlavý živel se staví proti čistě zisky motivovaným zájmům velké společnosti a nehodlá povolit.
Pro režiséra Klebera Mendonçu Filho jde teprve o druhý celovečerní hraný film, zrealizovaný je ale s velkou jistotou. Ve vyprávění je sebejistý po celou stopáž 140 minut a umně v rychlém sledu střídá smutné, humorné i vášnivé scény. Všemi emocemi prochází za asistence legendární herečky Sonii Bragy, jež z výtečně napsané emancipované postavy Clary učinila živoucí a ve všech polohách srozumitelnou figuru. Změny ve vyprávění se neodrážejí jen na ní, ale i na domě, který obývá. O elegantním přímořském Aquariovi se dá hovořit jako o ústředním bodu narace, na jehož snímání a podobě se ukazuje míra, jakou místo momentálně ovládá Clara či naopak znepřátelení investoři v čele s mladým oportunistou.
Aquarius je břitký film, odvážný nejen několika otevřenými sexuálními scénami, ale i politickou kritikou, v které viní státem podporované firmy z bezohlednosti a nekalých podvodných praktik. V den premiéry v Cannes režisér s hlavní herečkou využili mezinárodní mediální pozornosti a upozornili na politickou rozpolcenost brazilského národa. Díky tomu, že ve svém filmu nehalí kritiku do komplikovaných metafor, jeví se Aquarius jako klasické, ale skvěle fungující vyjádření výrazného režiséra.
Dramata i animáky
Z karlovarského festivalu dorazí i další snímek, a to drama Neonový býk (2015), které v létě prošlo našimi kiny. Film vypráví o pohledném kovboji Iremarovi, tanečnici Galeze a její malé dceři, kteří žijí v divokém a smyslném světě brazilského rodea. Domovem provizorní rodiny je náklaďák, ve kterém převážejí býky na další štace. Životy lidí a zvířat se na brazilském venkově prolínají v živočišné směsi vášně a naděje.
Dalším snímek v nabídce je drama Nejsem tvůj syn (2016). Film od režisérky Anny Muylaert, jejíž předchozí film Kdy se máma vrátí? (2015) byl představen na minulém ročníku v Praze a sklidil velký divácky úspěch, opět umně vhlíží do pokřivených rodinných vztahů, kdy děti musí čelit svým vlastním rodičům. Pierre je úplně normální puberťák – hraje v kapele, užívá si nezávazného sexu a sem tam se převléká do dámských šatů. Po smrti otce se o něj a jeho mladší sestru stará jen jejich úzkostlivá matka. Avšak jednoho dne ho navštíví policejní detektivové a nakonec odvádí jeho matku v poutech. Pierre zjišťuje, že sedmnáct let žil v jedné velké iluzi.
Animovaná groteska Dokud nás Sbornie nerozdělí (2013) vypráví alegorický příběh, jenž se přesně strefuje do palčivých otázek dneška, kdy se stavení zdí stává politickým leitmotivem a mezinárodní hranice pomalu ztrácejí svůj původní význam. Projekci je možno spojit s brunchem. Pro menší diváky je určeno promítání čtyř epizod seriálu Agent Ploutvička (2009), které doplní dílna pro děti.
Organizátorem akce je neziskový spolek Saudade. Více informací o festivalu Kino Brasil naleznete na webu akce a Facebooku.
Foto: Aerofilms, SBS Distribution, www.facebook.com/thespaceinbetweenfilm
- VIDEO: Pán Prstenů: Válka Rohirů - 23.8.2024
- Žebříček roku 2023: Oppenheimer, John Wick nebo Anatomie pádu - 13.1.2024
- 20. ročník Festivalu indického filmu jako velkolepá párty - 10.10.2023