Berlinale 2018 – Debata o #MeToo nebo nový film Wese Andersona

0
19.2.2018 at 11:02  •  Posted in Festivaly, Svět filmu by  •  0 Comments

V Berlíně začal 68. ročník mezinárodního filmového festivalu Berlinale. Přinášíme postřehy přímo z místa dění.

 

   O Zlatého medvěda se v hlavní soutěži uchází 19 celovečerních filmů včetně české koprodukce Nedotýkej se mě. Přehlídku zahájil animovaný film Wese Andersona Psí ostrov zasazený do fiktivního asijského Megasaki City. V programu je 385 filmů, z toho 201 světových premiér. Berlinale připomíná půlstoletí od evropských společenských proměn roku 1968, stejně tak současné diskuse o politice, sociálních tématech a sexuálním obtěžování žen (nejen) ve filmovém průmyslu. Prestižní přehlídka ocení režiséra Jiřího Menzela v kategorii Berlinale Kamera pro jeho rozhodující vliv na českou novou vlnu a přínos světové kinematografii. Vzhledem k tomu, že je už měsíce hospitalizován, není jisté, zda ocenění osobně převezme. Menzel se alespoň objeví na stříbrném plátně berlínských kin: představí se v hlavní roli snímku Tlumočník – světovou premiéru zařadili pořadatelé symbolicky na den režisérových 80. narozenin. V českých kinech se film objeví v polovině března.

 

Hlavní soutěž

   Festival zahájil animovaný film Wese Andersona Psí ostrov (Isle of Dogs). „Dlouho jsme chtěli natočit něco o psech, zároveň mě fascinuje Japonsko. Film představuje fikční svět, který se v průběhu času inspiroval tím reálným, ve kterém žijeme,“ řekl novinářům režisér. Anderson divákům nabízí vizuální lahůdku, která kombinuje počítačovou animaci a ruční výtvarnou práci. Jak je u jeho filmů tradiční, i v sebemenším detailu dokáže vizuálně obsáhnout a oslavovat zvolené univerzum (komplexní znakový systém) – v tomto případě japonskou kulturu. Fantasijní město Megasaki v čele se zkorumpovaným starostou Kobayashim je pastva pro oči, doplněná hlasy Billa Murrayho, Edwarda Nortona, Jeffa Goldbluma, Scarlett Johansson a dalších, kteří představují psiska žijící na ostrově, kam je starostův aparát neoprávněně vykázal. 75 %.

   Domácí publikum na Berlinale nadšeně přijalo film Transit německého režiséra Christiana Petzolda. Hlavní postava Georg (Frank Rogowski) prchá z Paříže, kam míří německé okupační jednotky; od přítele dostává instrukce, jak se dopravit do Marseille, získat dokumenty a utéct do Mexika. Jediný jeho majetek je odkaz spisovatele Weidela; mezi jeho texty, které čte ve vlaku cestou na jih země, objeví dokumenty potřebné pro transit – víza pro spisovatele a jeho ženu. Georgovy činy ve filmu dokresluje hlas vypravěče ve chvíli, kdy se objevuje postava tradiční femme fatalle, která z minuty na minutu dokáže změnit celý život. Marseille funguje jako symbol cesty a útěku před blížící se válkou, prolínání minulosti a očekávání budoucnosti. Zde význam slova přístav jako klidová zóna nebo útočiště neplatí. 65 %.

   V hlavní soutěži jsou také filmy z USA, Ruska, Polska, Velké Británie, Mexika, Norska – odtud přišel na poslední chvíli film Utoya 22. juli, drama, které líčí běsnění vraha Anderse Breivika a které přijde i do českých kin. Hollywoodské hvězdy Mia Wasikowska a Robert Pattinson představili nepříliš povedený western Damsel, v soutěži hraných filmů je taky příběh invalidy na motivy skutečné události Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot (viz foto) s Joaquinem Phoenixem v titulní roli (režie americký nezávislý režisér Gus Van Sant).

#MeToo i lidská práva

   Až půl milionu návštěvnic a návštěvníků se kromě diskusí o filmech zapojí také do debat o sexuálním obtěžování v rámci celosvětové kampaně #MeToo, ke které se Berlinale připojuje. Pořadatelé letos do programu odmítli zařadit pět filmů kvůli jejich tvůrcům v souvislosti s obtěžováním žen (neuvedli, o koho konkrétně se jedná). V den zahájení v Berlíně protestovala skupina korejských aktivistů proti tomu, že na Berlinale osobně uvede nový film Human, Space, Time and Human režisér Kim Ki-duk, který byl loni obviněn z obtěžování nejmenovanou herečkou.

   Berlinale nejen prostřednictvím filmů, ale i doprovodných debat a výstav mluví o politice, sociálních problémech a upozorňuje na porušování lidských práv. Letos sekci PANORAMA s podtitulem „Never give up“ otevřel japonský film River’s Edge a stejně jako další výběr této sekce byl v mnoha svých aspektech znepokojující.

Zentralflughafen THF

   Za pozornost v dokumentární sekci stojí snímek Zentralflughafen THF o letišti Tempelhof, které se stalo dočasným bydlištěm migrantů, kteří přichází do Německa se žádostí o azyl. Koprodukční snímek podpořilo Německo, Francie a Brazílie a režie se ujal Karim Ainouz, který dosud dokumenty netočil. V prostorách Tempelhofu, který je možná symbolem fascinujících neustálých proměn celého Berlína (postaven v roce 1923, poté velká vize nacistické moci, po válce základna USA, atd.) vznikla obrazově působivá observace, která zachycuje víc než rok života osmnáctiletého Syřana, který se v promluvách doplňujících obrazy každodennosti z uprchlického centra v halách THF svěřuje divákům, jak mu chybí domov, jak byl venkovský život klidný a láskyplný. Po premiéře v Kině International v bývalém východním Berlíně se jedna divačka zeptala, proč ve filmu mluví zejména muži arabského původu. Režisér Ainouz vysvětlil: „Točil jsem na Tempelhofu a čekal, koho potkám a jaký materiál bude k dispozici. Když po teroristickém útoku na vánočním trhu v Berlíně v prosinci 2016 přišla velká vlna nenávisti vůči mladým mužům arabského původu, měl jsem jasno.“ Lidé jeho výpověď a účinkující z dokumentu po premiéře ocenili vřelým potleskem. 80 %.

 

Česká stopa na Berlinale

   Režisér Jan Gebert ve světové premiéře představil česko-chorvatskou koprodukci, a to dokument Až přijde válka. Snímek, který zahájil sekci Panorama Dokumente, vyvolal po projekci živou diskusi. Gebert tři roky natáčel skupinu „Slovenští branci“, které velí čerstvě odmaturovaný Peter Švrček. Kamera umožní divákům zúčastnit se tvrdých tréninků v terénních podmínkách, zaznamenává tolerantní přístup policie k mašírujícím skupinám v maskáčích nebo chlapcům, kteří ilegálně vylepují aktivizační plakáty. Švrček režiséra zaujal proto, že byl v 15 letech na vojenském výcviku v Rusku. Režisérovi se podařilo zachytit mechanismy moci tak, jak se rozvíjí v těch nejmenších formách. Charismatický velitel domobrany pouští štáb i do svého soukromí, divák tak může přemýšlet o jeho charakteru a motivaci. Jak řekl režisér Gebert po projekci v diskusi s diváky, Švrček je sebevědomý a kameru má rád. „Fašismus se nejen na Slovensku projevuje u normálních lidí a na to jsem chtěl poukázat. Švrček si je vědom toho, co dělá, a nevidí v tom žádný problém,“ vysvětlil Jan Gebert svou motivaci k natáčení na Slovensku. Film v březnu uvede festival Febiofest. 85 %.

Až přijde válka

   Intimita a neschopnost kontaktu, přiblížení – to je hlavní téma filmu Nedotýkej se mě, který s dalšími 18 filmy bojuje o Zlatého medvěda. Umělecký snímek, který hledá nové formy zobrazování, vznikl v koprodukci několika evropských zemí včetně Česka, což vypovídá o tom, jak je v dnešní době složité sehnat peníze na nekomerční film. Rumunská režisérka Adina Pintilie divákům otevírá svět Laury, která má fóbii z jakéhokoli kontaktu, a řeší svůj problém terapií i mužským prostitutem. Zatím se o uvedení do českých kin jedná.

 

Berlinale promítne 385 filmů – tady je 10 tipů MovieScreenu:

Isle of Dogs (Wes Anderson)

Eva (Benoit Jacquoit), 60 %

The Real Estate (Axel Petersen a Mans Mansson)

Utøya 22. juli (Erik Poppe), 80 %

Season of the Devil (Lav Diaz)

Black 47 (Lance Daly)

Transit (Christian Petzold), 65 %

Tlumočník (Martin Šulík)

Dovlatov (Alexey German Jr.), 65 %

Unsane (Steven Sonderbergh)

Touch Me Not (Adina Pintilie)

Přečteno: 154x

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Starší příspěvky:
Tvář vody – vyznání lásky zanesené balastem odkazů

Pohádka pro dospělé? To asi kvůli tomu sexu...    Žila byla Elisa, která byla němá a pracovala jako uklízečka. Ale...

Zavřít