Barry Seal: Nebeský gauner – donebevolající lotrovina

30.8.2017 at 15:00  •  Posted in Recenze by

Zaplést se s drogovými kartely může být podle filmu zábava, ale také poukázka na rychlý pohřeb.

U režiséra Douga Limana člověk nikdy neví. V jeho filmografii se nachází pár skvostů, ale taky průměrné akční snímky, takže každý jeho další film jako by byl hodem mincí. Mnoho fanoušků si získal svým posledním kouskem Na hraně zítřka (2014), ve kterém Tom Cruise dokola prožíval jeden den na bojišti s mimozemskou invazí a který se má za nějaký čas dočkat od stejného týmu pokračování.

Mezitím ale Liman natočil dva filmy – komorní válečné drama The Wall (2017), o němž se skoro neví. Tím druhým filmem je Barry Seal: Nebeský gauner, který představuje životopisný snímek pilota, který se zapletl jak s drogovým kartelem, tak americkými úřady v čele se CIA a Bílým domem.

Film na motivy skutečných událostí (nechci hádat, jak moc volně) chce být rozjetou zábavou, která se snaží s nadsázkou a tedy sympaticky vyprávět o lumpovi (byť se musí nechat, že spíše nezáměrným). Když si k tomu přičteme svižnou režijní formu, která si pohrává s vypravěčskou retrospektivou, vzniká dojem, že někdo zkouší Scorseseho styl, který zajistil tolik šarmu a energie třeba Vlkovi z Wall Street (2013). Na to ale Limanovi pořád schází silnější nápady a odvázanější přístup.

Cruise ve vleku událostí

Opřít se ale může o výraznou hereckou hvězdu – Toma Cruise, který platí za mega star už od osmdesátých let, i když jeho image poněkud pošramotila katastrofa, kterou si letos zažil s Mumií (2017) u kritiků i diváků. Působil v ní jako jeden z největších castingových omylů.

V Nebeském gaunerovi to neplatí. Jeho charisma perfektně sedne k postavě, která se dokázala domluvit se CIA i Pablem Escobarem a nonšalantně přitom řešit, že už nemá všechny ty peníze kam cpát. Paradoxní přitom je, že nehraje klasicky aktivního protagonistu, ale osobu, kterou do složitých (ale scénářem nijak nekomplikovaných) situací dostává vlastně náhoda a úmysly dalších.

Limanova režijní hravost

Zásadní je, že Liman, vedle toho, že si pohrává s vizuálem, který se nakonec docela logicky občas přepíná do VHS formátu a skrze médium nás vizuálně vrací do éry osmdesátých let, dokáže jednotlivé situace, které se na sebe vrší, přihazovat na hromadu přirozeně a zároveň svižně, takže dvouhodinový film málokdy ubere ze své dynamiky a svého diváka umí zabavit.

Není tu hluché místo, ale neznamená to, že by byl Nebeský gauner perfektní. Film se tak trochu vyhraňuje žánrovému škatulkování, takže je vtipný, ale nejede jenom na komedii, má i své drastické chvíle, ale není dramatem, což zabolí hlavně ve smrtelně vážné tečce. Zároveň je výrazně epizodický a bezohledný k ostatním postavám – především agentovi Schaferovi v podání Domhnalla Gleesona, který se objevuje jenom tak, jak se to právě hodí vyprávění.

Z filmu se může zdát, že vydělat kufry peněz na drogových obchodech a prací pro tajné služby zvládne člověk bez zásadních zádrhelů. Morální ambivalence zůstává trochu stranou. Lehkost, s kterou je téma pojímáno, však filmu pomáhá uspět v komediální rovině. A když tohle letadlo řídí Tom Cruise, je zase jednou o nepolevující zábavu postaráno, ale víc než fajn let to není.

(6.5/10)

Originální název: American Made

Režie: Doug Liman; Scénář: Gary Spinelli