Mumie – mrtví chtějí klid

11.6.2017 at 09:18  •  Posted in Recenze by

Hollywoodské studio Universal závidí Marvelu jeho výdělečný filmový svět. Mumie to asi nezmění.

Drákula, vlkodlak nebo mumie jsou hororové ikony, které udělaly studiu Universal ve třicátých letech minulého století pověst. Byť byly často známé z knižních předloh, film jako masové médium teprve udělal z těchto postav hotové celebrity. Příběhy, ve kterých se oživuje egyptský umrlec, se v dalších desetiletích objevovaly opakovaně. V novodobé kinematografii se fenomén docela úspěšně podařilo oživit Stephenu Sommersovi, který v roce 1999 látku přetavil v zábavný letní blockbuster, který se dočkal ještě dvou pokračování a jednoho spin-offu.

Po devíti letech od Hrobu Dračího císaře, který téma spojil s asijskou exotikou, studio Universal oživuje novou mumii, s níž má dalekosáhlé plány na vytvoření vlastního universa s dalšími ze svých klasických hororových monster. Smělé ambice, které mají vyrovnat cíl, jaký má Marvel (a také DC) s komiksy, ale podkopávají celistvost příběhu. Je to jeden z důvodů, proč se vidina grandiózní pyramidy hroutí už při stavbě základů.

Po Vetřelci přichází další hororovější blockbuster

V základu totiž sledujeme příběh o tom, jak Nick Morton s parťákem Veilem v rámci nahánění ztracených pokladů odhalí v Iráku kobku, ve které se nachází starodávný sarkofág princezny Ahmanet. Všechny indicie ale směřují k tomu, že nejde o hrobku, ale spíš vězení. Přesto sarkofág vyzvednou a vydají se s ním na cestu, ze které jim ještě dlouho budou vstávat hrůzou vlasy na hlavě. V druhém plánu se seznamujeme se společností Prodigium, které šéfuje jistý Henry a která se za nevědomosti veřejnosti zajímá o monstra, mezi něž Ahmanet také spadá.

Nové Mumii se nedá upřít, že se chce žánrově více přiblížit hororovému děsu, nebýt jen zábavnou jízdou, ve které sice straší rozpadající se mrtvoly, ale jsou vlastně tak směšné, že se jich nelekne ani dítě. Režisér Alex Kurtzman, který byl dosud hlavně scenáristou, zvládá s hororovou zručností natočit hned několik scén, které mají výbornou atmosféru. Na dřeň ratingu PG-13 dokáže jít i v momentě, kdy princezna Ahmanet v rituálu přivolává boha Seta. Navíc herečka Sofia Boutella v roli řádící mumie je skvělá, je enigmatická i hrůzná.

Záměr je však rušen povinnou výbavou každé výpravné letní zábavy, a to humorem. Projevuje se skrze komickou vedlejší postava Veila, kterého hraje Jake Johnson (sitcom Nová holka /2011–2012/ nebo komedie Falešní poldové /2014/), ale i prostřednictvím představitel hlavní role – Toma Cruise.

Koho Cruise vůbec hraje?

Cruise je jedna z mála stávajících hollywoodských hvězd, která sice ve filmovém průmyslu operuje už od počátku osmdesátých let, ale vypadá pořád stejně a na kontě má plejádu komerčních úspěchů, takže když si se svým projektem nejste jistí, může casting Toma Cruise zapůsobit jako talisman pro štěstí. Fakt, že už se třicet let jeho vizáž takřka nemění (za což se nejspíš upsal nějakému ďáblovu podobně jako egyptská princezna v nejnovější Mumii), má ale odvrácenou tvář v tom, že jsou filmy limitovány v tom, jaké postavy ztvárňuje.

Schopný režisér s ním dovede pracovat, pokud je ale někdo skoro debutant jako Alex Kurtzman, máte problém. A casting Toma Cruise do hororového blockbusteru Mumie je přešlapem, který pohřbívá čerstvě oživenou značku. A ostatní mu v tom příliš nepomáhají, například velmi nevýrazná a nepřesvědčivá Annabelle Wallis jako jeho skoro-přítelkyně.

Cruise je ale tahounem filmu, takže kritika primárně doléhá na jeho bedra. Přestože má hrát postavu jménem Nick, většinu filmu nevidíte žádného Nicka, ale prostě Toma Cruise. Byť člověk musí ocenit jeho zápal pro kaskadérské kousky i tendence nespoléhat se jen a pouze na kouzelníky od počítačů, ve výsledku by Mumie mohla být třeba dalším dílem Mission: Impossible.

V jeho podání je Nick absolutně indiferentní postava, která záhy po začátku přichází o něco málo načrtnutých atributů. Protože mu nesedí póza alibistického vykradače hrobů, kterou pojímá s nesrozumitelnou nadsázkou, zkrátka ji opouští. Zbytek dobrodružství tak prožíváme s hercem, ale ne svébytnou postavou, která by navíc měla do budoucna sehrát další roli v plánovaném (a možná brzy zrušeném) filmovém vesmíru zahrnujícím klasická monstra od hollywoodského studia Universal. Když se mluvilo o tom, že by měl hrát Van Helsinga, dávalo to větší smysl než toho, koho mu přisoudil scénář Mumie.

Budoucnost takzvaného Dark Universe, které měla Mumie nakopnout, tak zůstává velkou otázkou, zvlášť když to nevypadá na žádné zázračné tržby. Diváci můžou dát jasně najevo, že některé mrtvoly je lepší neprobouzet.

(5/10)

Originální název: The Mummy

Režie: Alex Kurtzman; Scénář: Dylan Kussman, Christopher McQuarrie, David Koepp