Fantastická zvířata a kde je najít – Bradavice jsou fuč, kouzlo zůstalo

17.11.2016 at 19:38  •  Posted in Recenze by

Slyšíte hukot vlaku na nástupišti 9 a 3/4? Správně, kouzelný svět Haryho Pottera se vrací. Zapomeňte na boj s Voldemortem, přivítejte New York.

Jevilo se to jako bláhovost, když se objevila zpráva, že Warneři chtějí udržet na životě výnosný byznys kolem Harryho Pottera a že zfilmují Fantastická zvířata a kde je najít, natož když ještě před premiérou oznámili, že z toho bude pět dílů. Jednak je to knížka ještě tenčí než Hobit, který si kvůli natažení na tři filmy vyslechl dost urážek, jednak je to encyklopedie, ve které byste dramatický oblouk nebo postavy hledali téměř marně. Když říkáme téměř, nesmíme zapomínat na „autora“ encyklopedie Mloka Scamandera, který se nakonec stal tahounem nového kouzelnického filmu.

FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM

Faktem je, že knížečka Fantastická zvířata slouží pouze jako inspirace a výsledný příběh je zcela novou fabulací od J. K. Rowlingové. Na rozdíl od osmi potterovských filmů duchovní matka brýlatého čaroděje poprvé sama napsala scénář k filmu a tento proces má jednu nezanedbatelnou výhodu. Film není vázán ke knižnímu příběhu a není soubojem o to, co se na plátno dostane a co se vystřihne. Místo toho může pracovat s celistvějším vyprávěním, které nemusí myslet na všemožné odbočky, odehrává se na poli zhruba několika dnů a odpadá u něj snaha zalíbit se čtenářům. Dobrá zpráva je, že Rowlingová nezanevřela na své detektivní sklony a smysl pro hravou náturu kouzelnického světa, který stvořila. Na druhou stranu není film tak promyšlený, jako byly knihy Harry Potter.

ČTĚTE RECENZE:

Harry Potter a Relikvie smrti – část 2

Harry Potter a Relikvie smrti – část 1

Harry Potter a Princ dvojí krve

Harry Potter a Fénixův řád

Lovecká sezóna

Fantastická zvířata odehrávající se ve dvacátých letech minulého století v americké metropoli tvoří dvě zápletky, které se prolínají, ovlivňují a v konečném důsledku i střetnou. Jednu vede Mlok Scamander a týká se magických potvor, kterých na začátku filmu přiváží do New Yorku plný kufr. Některé se mu rozutečou, což způsobí trochu chaos a zadělá mu na problémy s úřady, neboť fantastičtí tvorové jsou ve Spojených státech kouzelnickou komunitou zakázáni. Podstatná část stopáže se soustředí na jeho úmysl je zase najít a zachránit, než se něco stane jim nebo někomu jinému.

FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM

Pomocníky se mu spíše náhodou a souhrou okolností stávají tři lidé – bývalá bystrozorka Porpentina (Katherine Waterston), její myšlenky čtoucí sestra Queenie (Alison Sudol) a první výrazná mudlovská postava (v USA se jim říká nečaři) Jacob (Dan Fogler). Dohromady tvoří nesourodou skupinku, vyhýbají se neživotným šablonám a jejich vztahy jiskří. Z herců je nejznámější Eddie Redmayne jako Mlok, v jehož povahových rysech zanechal něco ze svých jiných introvertních postav (Dánská dívka /2015/, Teorie všeho /2014/). Svět Rowlingové byl vždy zaplněn podivíny a outsidery, Mlok není výjimkou a Redmayne mu dodává šmrnc. Není to hrdina na první pohled, ale i když není předmětem žádného proroctví, je navzdory zmatenému zjevu schopný jednat.

Temná mračna

S fantastickými zvířaty (většina má skutečně kořeny ve zmíněné knize) vzniká celá řada výborných komických situací, které skvěle odlehčují temnější tóny, které do filmu vnáší druhá zápletka, v níž odhalujeme komplot temných sil zajišťující také konflikt a drama. Fantastická zvířata naznačují, že chystaná pentalogie bude sérii o boji s černokněžníkem Grindelwaldem, což je jedno z mála pojítek s původní sérií. V první kapitole se ale nepodařilo hrozbu šikovně podat, na nějakou osudovost tak rovnou zapomeňte.

Například hned v úvodu totiž film nasazuje zbytečně zběsilé tempo a režisér David Yates, který se po čtyřech filmech o boji s Voldemortem opět vrací, využívá svůj oblíbený potterovský trademark a informuje nás o situaci v kouzelnickém světě skrze novinové titulky. Těch je ale hotová záplava, obsahují spoustu neznámých poznatků, které jsou zároveň potřebné pro samotný film, a do toho se mezi nimi proplétají i záběry na nepodstatné kouzelné reklamy. Použít shrnující úvodní titulky, jak to často dělají historické filmy, by v případě této fantasy nebylo o nic lepším řešením.

FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM

Jde o první film, kterým vplouváme do nového kouzelnického světa a který by nás měl postupně seznámit s tím, co potřebujeme, ne to na nás chrstnout jako dýňovou šťávu na spáče. Ke konci se zase Fantastická zvířata dopouští blockbusterových manýr a sledujeme velkou a neosobní demolici města, jakou máme v paměti spíš z komiksových trháků. Destrukce má své opodstatnění, ale i tak by po tom všem okouzlení mohla lapálie skončit s trochu magičtějším nápadem.

S citem…

Jinak ale není důvod Yatesovi křivdit, a to hlavně díky citlivému přístupu k vyprávění, který zachraňoval před digitálním balastem i jeho letošní tarzanovský melouch (málokterý režisér uvede v jednom roce dva blockbustery!). S Fantastickými zvířaty dovede vybudit celou škálu emocí. Vedle zmíněného humoru a strachu dojde i na drama a dojetí, což je známka toho, že se mu spolu s celým tvůrčím týmem podařilo stvořit postavy, které vyvolávají náš zájem a empatii. Co naplat, už Albus Brumbál věděl, že v Mlokovi Scamanderovi něco je. Yates s Rowlingovou nám názorně ukázali, že svět kouzel nabízí i jiné příběhy než jen ten o Harrym Potterovi, které stojí za to vyprávět.

FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM

Navíc dodejme, že Rowlingová nezůstává netečná ke společenským otázkám, i když jsme kulisami o sto let zpátky. Leitmotivem je nebezpečí týrání, respektive omezování dětí a dospívajících. Zatímco Harry Potter se s tím ještě vyrovnal, ve Fantastických zvířatech máme mladíka s pohnutějším osudem, kterého skvěle ztvárnil Ezra Miller. Způsobené frustrace se pak, jak známo, mohou pokoušet zneužít lidé s extrémními názory a může to končit hodně špatně. Zajímavým detailem je také to, že ve dvacátých letech minulého století jsou američtí kouzelníci tak pokrokoví, že ve svém čele mají nejen osobu tmavé pleti, ale zároveň i ženu. Takzvaní nečaři tak mají co dohánět.

(7.5/10)

Harry Potter and Fantastic Beasts Publishing Rights © JKR.

Originální název: Fantastic Beasts and Where to Find Them