Auta 3 – očekávaná slabá chvilka Pixaru

19.6.2017 at 09:00  •  Posted in Recenze by

Třetí Auta jedou jen na výpary. Jestli ale kvůli něčemu do kina, tak za fantastickou prací animátorů Pixaru.

Série Auta jako by stála stranou v tvorbě diváky a kritiky kdysi zbožňované společnosti Pixar. Původní film z roku 2006 znamenal pro studio první pouze respektovaný a nikoli chválený snímek. Jeho šest let staré pokračování poté u kritiků přímo propadlo. Přesto jsou Auta díky prodejům merchandisingu nejvýdělečnější značkou společnosti a to jistě motivuje k tvorbě dalších částí.

Druhému dílu nelze upřít, že sérii rozvinul nečekaným směrem. S ansámblem antropomorfních aut nabídl kuriózní špionskou zápletku s neustálým přívalem fyzických gagů otravného tahače Buráka (Larry The Cable Guy). Výsledný děj byl ale rozkolísaný, pohříchu nevtipný a sloužil výchovnému ponaučení, které muselo být srozumitelné i pro předškolní děti.

S třetím dílem jako by Pixar nepřímo přiznal vinu za zpackaného předchůdce. Po událostech z minulého filmu není nejmenší stopy – všechny vzpomínky na Auta 2 jako by byly potichu odstraněny. Až v takové míře, že se při opakovaném zhlédnutí série může „dvojka“ pohodlně vypustit a divák z hlediska kontinuity opravdu o nic nepřijde.

Fotorealistická animace bez hlubších emocí

Auta 3 odhlíží od Buráka a zaměřují se na závoďáka Bleska McQueena (Owen Wilson). Nová generace soupeřů ho totiž na dráze vytlačila z pozice šampiona. Po závažné nehodě musí přehodnotit svůj dosavadní styl, obzvlášť v konkurenci moderní technologie, kterou využívají jeho sokové. Trénink pod dohledem automechaničky Cruz Ramirezové (Cristela Alonzo) mu připadá neosobní a vykalkulovaný. Spíše jen čeká na chvíli, až bude moct vyjet z města a vyměnit simulátor za osvědčenou zaprášenou dráhu.

Nová Auta vlastně parafrázují první díl, a to když Bleska znovu staví do čela a protežují motiv, v němž proti sobě staví tradiční a nové. Bohužel, na prvoligové soutěžení, kterým byl Pixar kdysi pověstný, to nestačí.

Velkou překážkou je už svým způsobem celý koncept. Problematická není ani tolik představa světa obývaného jen automobily a jeho pochybný smysl. Na ten se zkrátka musí dívat fantaskní optikou a neptat se, za jakých podmínek se nová auta rodí a stará umírají nebo proč je svět bez zvířat, zato plný vegetace.

Pro vyprávění je větší překážkou mechanická a robustní povaha všech jeho postav. Výzva, o které režisér prvních dvou dílů John Lasseter prohlašoval, že byla snaživými výtvarníky zdolána, vypadá i dnes zvládnuta jen polovičatě. Hlavní postavy jsou i přes svoji čítankovou podstatu nositelé mnoha vlastností a musí vyjadřovat rozmanité emoce. Jenže čelní sklo s očima, prořízlá pusa a pružná kola jako suma veškeré mimiky, jim to moc neumožňují. Nic proti elegantnímu a přitom účinnému designu, ale jakékoli jemnější nuance zůstávají skryty, případně se musí vyjádřit verbálně.

To je ale výtka původnímu výtvarnému návrhu, nikoli schopnostem animátorů Pixaru. Jejich práce na Autech 3 je nezpochybnitelně vynikající. Ať už jde o závodní okruh, maloměsto, nebo husté lesy, prostředí je i v nejmenších detailech úchvatné. Nejlepší ukázkou této fantastické práce je scéna nočního demoličního derby, na němž smršť explozí, zářivých světel a bahenní lázně vypadá zcela fotorealisticky.

Opakované omílání známého ponaučení

Na rozdíl od Aut 2 se dění netočí tolik kolem akčních scén, ale zdůrazňuje Bleskovu cestu k sebepoznání. Podobně jako je v prvním díle hlavním těžištěm hledání, jak dosáhnout úspěchu. Bleskovi tentokrát není překážkou jeho nafoukanost, ale stárnutí a pomalá kola, tedy něco, z čeho se nelze vyléčit.

Tato pouť, kterou hrdina absolvuje hlavně ve společnosti zmíněné trenérky Cruz, je do velké míry jen opakováním morálních pouček z prvních Aut, které duo musí v nových podmínkách znovu objevit. V tváří tvář neodvratitelnému problému rezivění je ale zřejmé, že pro Bleska není skutečným řešením trénink v přírodních scenériích, jakkoli je osvěžující oproti stereotypu simulátoru, ale předání štafety někomu dalšímu.

Tuto vědomost začne snímek vyzdvihovat mnoha dialogovými výměnami až uprostřed závěrečné akční scény, čímž účinně neguje jakékoli napětí, které by z ní mohlo vyvěrat. Nehledě na to, kolikrát bylo toto tradiční rozhřešení stárnoucí postavě k vidění v mnoha jiných sportovních filmech.

Auta 3 se celkově jeví jako dějově nejschematičtější film studia Pixar. Jako příčinu můžeme vnímat právě onu snahu vrátit sérii melancholický tón a klidnější tempo originálního snímku. Po nezdařeném „experimentu“ s dvojkou zřejmě nelze do budoucna očekávat víc než jen obezřetné opakování formule. Tedy pokud padne rozhodnutí natočit další díl. Přes deset miliard dolarů z prodejů merchandisingu ale poskytuje dostatečný důvod.

Recenze původně vyšla na serveru Aktuálně.cz. Děkujeme za možnost ji publikovat i zde.

(5/10)

Originální název: Cars 3