Mission: Impossible Odplata – První část

13.7.2023 at 20:39  •  Posted in Recenze by

Další díl akční série vstupuje do kin. Jak bude tým IMF v čele s Ethanem Huntem čelit dosud nejzáludnějšímu a nejnebezpečnějšímu nepříteli – zlovolné umělé inteligenci?

Série Mission: Impossible, jež vychází ze stejnojmenného televizního seriálu, který se vysílal v USA v šedesátých letech, se na plátnech kin poprvé objevila v roce 1996. Od té doby prošla pozoruhodným vývojem. Především se jí podařilo s každým dalším dílem upevňovat pozici jedné z nejlepších novodobých akčních franšíz. V případě prvních čtyř snímků pak platilo, že každou část točil jiný režisér. Tom Cruise, ústřední herecká hvězda a producent série, tím chtěl docílit toho, aby jednotlivé filmy vždy měly osobitý styl. Pro první čtyři tituly se mu podařilo angažovat Briana De Palmu (Zjizvená tvář /1983/), Johna Woo (Tváří v tvář /1997/), J. J. Abramse (Star Wars: Vzestup Skywalkera /2019/) a Brada Birda (Úžasňákovi 2 /2018/).

Počínaje pátým dílem (Národ grázlů /2015/) režii naplno přebral oscarový scenárista a režisér Christopher McQuarrie, jenž se stal Cruiseovým stálým filmovým spolupracovníkem (prvním společným projektem byl historický thriller Valkýra /2008/). Právě Národ grázlů i následující Fallout (2018) se okamžitě zařadily mezi divácky i kriticky nejlépe přijaté díly. A dle aktuálních informací to vypadá, že spolupráce tohoto dua bude pokračovat i v nadcházejících letech. Ostatně už příští rok (jak je teď plánováno) by do kin měla přijít osmá Mission: Impossible, která bude dějově přímo navazovat na tu letošní.

Nový typ nepřítele

Tvůrci se tentokrát odklonili od předchozích dílů tím, že hlavním padouchem poprvé neučinili člověka. Umělá inteligence (UI), respektive hypotetická nebezpečí a úskalí, která s sebou přináší, je v současnosti patrně ještě větším celospolečenským tématem než kdy dříve. Nelze se proto divit, že tuto problematiku budou chtít (opět) těžit také hollywoodští producenti. Série se tak více přiblížila žánru sci-fi a autoři tím také riskují, že mohou být osočeni z technofobie.

Část společnosti, která je z nástupu UI nervózní už nyní, film svým vyzněním rozhodně příliš neuklidní. V této rovině si ale snímek o moc lépe zřejmě nepovede ani u jedinců, kteří jsou pokroku naopak nakloněni a ve využívání nových technologií patří k nadprůměrně zdatným. Způsob, jímž je ve snímku fungování UI zobrazeno, jim bude nejspíše připadat v mnohém naivní, zastaralý a chvílemi možná i vyloženě hloupý.

S lidskými záporáky (Esai Morales a Pom Klementieffová) tvůrci pracují o něco lépe. Oba mají výrazné charisma a dočkají se i pár silných momentů. Mezi ty nejlepší patří dva paralelně probíhajících kontaktní souboje v Benátkách (jeden na mostě, druhý v úzké uličce), které jsou nejen inscenačně a choreograficky velmi povedené, ale také podstatné pro následující děj. Ve scénáři se navíc opět výrazně pracuje s typickým MacGuffinem, neboli předmětem, o jehož získání vehementně usilují všechny zúčastněné strany. Mezi ně patří i jedna z nových postav – vynikající zlodějka s tváří Hayley Atwellové (Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství /2022/). Cílem honby je speciální klíč, jenž slouží k ovládnutí mocné zbraně, která se vymkla kontrole a nyní představuje ohrožení pro celé lidstvo.

Rychle, zběsile a legračně

Stejně jako ve Falloutu i zde se dočkáme několikafázové a mnohaminutové městské automobilové honičky. I tentokrát jde o dynamickou a řemeslně naprosto precizní velkolepou akční scénu, která dokáže snadno strhnout. Filmoví znalci jistě ocení, že kromě jiného obsahuje drobný odkaz na slavnou schodišťovou scénu z klasického snímku Sergeje Ejzenštejna Křižník Potěmkin (1925).

Oproti velmi vypjaté honičce ze šestého snímku je však ta z Odplaty svým pojetím místy nečekaně blízká stylu bláznivých komedií. Tomu odpovídá hlavně výběr (pro zběsilou jízdu zdánlivě zcela nevhodného) vozu, s nímž se Hunt se svým rukojmím pokouší uniknout pronásledovatelům. Vtipně a zábavně se však podařilo využít nápad se spoutáním dua uprchlíků policejními pouty, jenž v minulosti skvěle zafungoval například v brosnanovské bondovce Zítřek nikdy neumírá (1997).

Na poměry série, která se bere vážně, je zde humoru a nadsázky celkově překvapivě dost. Určitě nejvíce od čtyřky (Ghost Protocol /2011/), která místy (záměrně) vyznívala až sebeparodicky.

Konec dobrý, všechno dobré

Nejpamátnější a nejzábavnější scénu ale snímek nabídne až v posledních deseti minutách během vlakového finále. Spektakulární akční scénou v jedoucím vlaku vrcholil i první díl, dané sekvence jsou však ve většině ohledů natolik odlišné, že je téměř nemožné (a bezdůvodné) je porovnávat. Obě jsou ale mistrovsky vymyšlené i zrealizované, a fungují tak jako špičkové příklady kinematografie atrakcí, v nichž jsou k vidění ohromující kaskadérské výkony.

Mírným zklamáním a hořkým paradoxem ovšem je, že stěžejní kaskadérský kousek (Cruiseův skok na motorce z útesu), přes nějž je film dlouhodobě a mohutně propagován, je do děje zakomponován velmi účelově a neobratně. A je tak až příliš zřejmé, že tady vůbec nemusel být. U McQuarrieho coby prvotřídního scenáristy, který už navíc na sérii pracoval, jde o těžko prominutelné pochybení.

Navzdory zmíněným výtkám se ale rozhodně podařilo udržet franšíze její vysoký kvalitativní standard. První část Odplaty je i přes skoro tříhodinovou stopáž svižnou a velmi poutavou podívanou a (nejen) z hlediska série další výbornou ukázkou soudobého akčního blockbusteru, který výtečně využívá rozmanité a exotické lokace, áčkový rozpočet (cca 290 milionů dolarů) a v neposlední řadě také hvězdné herecké obsazení. Kromě stálic (Cruise, Ving Rhames, Simon Pegg) a zmíněných nováčků došlo také k návratu některých herců z předchozích dílů (Rebecca Fergusonová, Vanessa Kirbyová, Henry Czerny). Slabší zápletka a některé nedostatky ve scénáři sedmičce sice brání stanout na vrcholu výjimečné filmové značky, mezi nejzdařilejší letošní hollywoodské snímky se však pravděpodobně zařadí i tak.

(7.5/10)

Originální název: Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One

Režie: Christopher McQuarrie; Scénář: Christopher McQuarrie