Co nastane, když se inovativní režisér pokusí do průměrného thrilleru zapojit výjimečné herecké tváře spolu se sexy zápasnicí MMA? Český distributor napovídá…
Režisér Steven Soderbergh poslal do kin v krátkém sledu dva projekty, z nichž každý provázela poměrně velká očekávání. Neortodoxní filmař totiž uměl vždycky sehnat před kameru zajímavé lidi, a jak se zdá, pracovat v jeho týmu je pro velké herecké hvězdy otázkou prestiže. Pokud nás tedy na podzim zasáhla Nákaza (2011) s Gwyneth Paltrow, Judem Lawem, Kate Winslet a Mattem Damonem (mimo jiné!), nyní se může fanoušek hvězdných sešlostí těšit na Ewana McGregora, Michael Fassbender, Antonia Banderase či na návrat Michaela Douglase (jedná se o jeho první roli po překonání rakoviny hrtanu). Stejně jako tomu bylo u rozporuplně přijaté Nákazy, ale ani tentokrát není důvod skákat nadšením po střechách.
Novinka Zkrat je totiž především prvním filmem Giny Carano. Asi nejproslulejší bojovnice tzv. Mixed Martial Arts se pokouší rozšířit pole své působnosti doposud největším marketingovým tahem – účinkováním ve filmovém příběhu o bývalé elitní vojandě Mallory, která se dostane do problémů při vykonávání práce vládní agentky. Nebo taky možná nevládní neagentky. Prozrazovat více ze zápletky či formy spíše seriálového střihu není nutné, jedná se o relativně klasickou podrazáckou hru, v níž lze očekávat nejrůznější zvraty a zřejmě jedinou pravou hrdinku.
Soderbergh bohužel potvrdil nejen své novátorství, ale také fakt, že akčním režisérem se zatím nestal. Možná je příjemné, že díky umně nasnímaným soubojům si po každém zobrazeném úderu do tváře půlka kinosálu s úšklebkem promne čelist, a že každý výstřel neslýchaně zabubnuje na sluchové ústrojí. Podstatnější je nicméně to, že ať už hrdinka nahání zlosyna či uniká před ozbrojeným komandem, skutečná úzkost ani vytržení z jednotlivých momentů se nedostaví. Pomalé záběry či zajímavé úhly kamery a hry s barvami jsou samoúčelné a do akčního varu dostávají jen hodně těžkopádně. V tom je hlavní potíž. Soderbergh nápaditě komponuje záběry, Carano ze sebe vydává v zásadní akční scéně to nejlepší, v pozadí běží neoposlouchaná elektronická hudba, a divák se kouká na hodinky. Výsledku totiž chybí pořádná dynamika. Režisérovy přednosti leží jinde. Tam, kde pod jeho vedením úřadovala v Dannyho parťácích (další hvězdná ‚sešna‘ s Clooneym, Pittem či Julii Roberts) jedinečná týmová atmosféra nebo kde ve zmiňované Nákaze přecházela na diváka neobyčejně silná paranoia, nastupuje ve Zkratu prostá nuda.
Ať už se Soderbergh pokoušel o nová schémata v akčním žánru, o uvedení skutečné akční hrdinky, či o ryzí experiment s příchutí moderní akce, uvedl spíše jen sotva akční průměr bez chuti a bez zápachu, bez zajímavého příběhu i bez patřičné gradace. Filmařsky jistě neselhal a fajnšmekři si můžou libovat nad jednotlivými záběry či režijními nápady. Přinesl však počin pouze pro velmi omezenou skupinu lidí. A to není možné zanechat bez povšimnutí.
Jak to vidí Mary:
Ústřední postavu hraje bývalá zápasnice MMA Gina Carano. Příliš hereckého umu nemá, ale v tomto případě to vůbec nevadí. Rychle běhá, drsně bojuje a monology pronáší lakonicky, chladně a bez zbytečných emocí. Jde z ní strach, zároveň však dokáže okouzlovat i ve večerní róbě. Pomstychtivý a naštvaný pohled zvládá na výbornou. Douglas a Banderas jsou charismatičtí, Fassbender si nechá upravit ciferník (souboj roku!) a vy jen tajně doufáte, že se na plátně některé z hereckých es objeví znovu. Jen ten McGregor je moc slizký a navíc má příšernou frizúru. Ve filmu je až na Ginu čistě mužské obsazení.
- Ambition – vizuální hostina od režiséra Zaklínače - 22.11.2015
- REDAKČNÍ STŘIŽNA: Katniss, Depp, Jolie, Clapton i české 3D - 21.11.2015
- Legendy zločinu – Tom Hardy s Tomem Hardym se překonávají - 15.10.2015