Expend4bles: Postr4datelní – revival akčních filmů 80. let

22.9.2023 at 00:48  •  Posted in Recenze by

Skupina elitních žoldáků v čele se Sylvesterem Stallonem a Jasonem Stathamem musí čelit dalšímu nebezpečnému nepříteli. K ruce však budou mít několik nových členů.

Když v roce 2010 Sylvester Stallone přivedl do kin první Expendables, mnozí fanoušci akčních filmů doufali, že se konečně dočkají týmovky snů. Stallone se coby hlavní autor projektu pokusil zlanařit většinu hereckých akčních legend a natočit s nimi plnohodnotnou žánrovou podívanou v duchu hollywoodských 80. let. Výsledek zůstal kvůli chabému scénáři a přinejlepším průměrné (Stalloneho) režii někde na půli cesty. Publikum dostalo skvěle obsazený a poměrně zábavný akční film, nikoliv však nefalšovaný nářez v podobě připomínky zašlých dob, jakou Stallone předvedl o dva roky dříve ve strhujícím a příjemně nostalgickém Rambo: Do pekla a zpět (2008).

Snímek navzdory svým nedostatkům přesto zaznamenal solidní úspěch, a tak v následujících čtyřech letech vznikly dva volné sequely. I v nich se to hemžilo hereckými hvězdami (Arnold Schwarzenegger měl cameo ve všech třech dílech), velkolepými akčními scénami (většinou natáčenými ve východní Evropě) a upínáním se k étosu “reaganovských” akčních filmů. Neporazitelní (a drsňácky hláškující) svalovci s obřími kulomety v rukách v nich nemilosrdně posílají na smrt armády nepřátel Spojených států jako např. v Komandu (1985), Rambovi 2 (1985) nebo Rambovi 3 (1988).

Stathamova krasojízda

Čtvrtí Expendables se od předchozích dílů liší především tím, že původní (tj. týmový) koncept kombinují se sólovkou Jasona Stathama, jehož Lee Christmas zde má dominantní postavení a nesrovnatelně více prostoru než kdykoli dříve. To je dáno především tím, že po natočení trojky se oficiálně chystal spin-off, jenž měl být věnován právě Christmasovi. Z toho nakonec sešlo, a tak byl původní scénář upraven a využit pro vznik regulérního pokračování hlavní série. Režie se tentokrát chopil Scott Waugh, bývalý kaskadér a režisér akčních filmů jako Need for Speed (2014) a Snafu: V háji jako obvykle (2023). Na scénáři se pak kromě dosud méně známých jmen (Ted Daggerhat a Max Adams) podílel Kurt Wimmer, který za sebou má sérii velmi průměrných filmů jako Total Recall (2012) či Bod zlomu (2015).

Film se zpočátku nese v podobném duchu jako předešlé části. Po první velké akční scéně odehrávající se v Libyi, kde se titulní parta hrdinů snaží zastavit teroristu Rahmata (Iko Uwais), ale dojde k dějovému zlomu, který příběh odkloní nezvyklým směrem. Středobodem vyprávění se následně stává Stathamův staromódní bručoun, zatímco několikahlavý zbytek týmu je částečně odstaven na druhou kolej. Jedním z hlavních problémů filmu ovšem určitě není upřednostnění Stathama, jelikož ten už několikrát v minulosti prokázal schopnost sám utáhnout žánrový film. Ostatně vedle Toma Cruise a Dwaynea Johnsona v současnosti zřejmě není větší herecké akční hvězdy. A jako ústřední hrdina, jemuž tentokrát nechybí ani patřičně nosná motivace k jednání, velmi dobře funguje i zde.

Více než postradatelní nováčci

Výrazně horší je to ale s jeho parťáky. Se starými známými (Stallone, Lundgren, Couture) se pracuje podobně jako dříve a nedochází u nich k významným změnám či vývoji. U Lundgrenova Gunnera se sice opět řeší jeho závislost a tentokrát ještě i zhoršující se zrak, oba problémy však mají pouze humorný charakter. Pokud nepočítáme veterána Andyho Garciu coby úkolujícího šéfa, objeví se ve filmu hned čtyři noví členové, s nimiž ale scenáristé zacházejí vyloženě ledabyle (a absence omladiny z Expendables 3 se neřeší už vůbec).

O postavách obrovitého „Easy Daye” (Curtis „50 Cent” Jackson) a blonďaté Asiatky „Lash” (Levy Tranová) se nedozvíme prakticky nic. Ve filmu je řečeno pouze to, že oba byli k týmu prostě přiděleni (zřejmě nějakými nadřízenými), toť vše. V případě Jacksona je přitom jasné, že primárně plní roli náhradníka za Terryho Crewse (oba jsou velcí svalnatí černoši), jenž se během natáčení trojky nepohodl s producenty. Velmi zoufale (a nechtěně komicky) pak působí účast Jacoba Scipia, jenž představuje syna postavy Antonia Banderase z předchozího dílu. Scipiův Galan je totiž úplně stejně koncipovanou postavou jako byl Banderasův Galgo. Je tedy možné, že tvůrci původně počítali s Banderasovým návratem, ten však zřejmě neměl zájem, a tak se jeho role pouze lehce poupravila a otce se stal syn. To ale stále není nic ve srovnání s tím, co ve snímku předvádí Megan Foxová. Někdejší tmavovlasá sexbomba, jejíž filmovou kariéru odstartoval první díl série Transformers (2007), tu dostala roli Stathamovy přítelkyně, která je současně rovněž členkou týmu. Jedna věc je, že její herecký výkon je naprosto tristní. Coby partnerka Christmase je se svými afektovanými výstupy otravná, krajně nesympatická a jako tvrdá bojovnice absolutně nepřesvědčivá. Samotnou kapitolou je však její vzezření po celou dobu filmu. Tak nepřirozený a extrémně křiklavý mejkap se totiž opravdu jen tak nevidí. Když k tomu ještě připočteme její obří botoxové rty, působí Foxová v každé scéně dojmem, že si patrně spletla natáčení a místo akčního filmu přišla točit reklamu na (špatnou) kosmetiku nebo laciné softporno. Takhle katastrofální omyl v castingu série dosud nežila.

Borci z východu

Situaci už pak moc nezachrání ani fakt, že se ve filmu adekvátně předvedou hned dvě velké novodobé asijské akční ikony. Iko Uwais je velká hvězda několika nedávných indonéských akčních hitů (Zátah /2011/, Jde si pro nás noc /2018/) a pomalu se začíná prosazovat i v Hollywoodu (Spolujízda /2019/, Snake Eyes: G. I. Joe Origins /2021/). Tady dostal roli téměř učebnicového béčkového padoucha, jenž postrádá jakoukoliv charakterovou hloubku. Svého jednorozměrného chladnokrevného zabijáka ale ustál se ctí a jeho patřičně brutální souboj se Stathamem je možná jedinou památnou scénou filmu. Podobně potěšující je i účast Tonyho Jaa, jenž na sebe poprvé významně upozornil vynikající thajskou martial-art mlátičkou Ong-bak (2003). Přestože je jeho role malá, v příběhu má dostatečné opodstatnění a hercův nezpochybnitelný bojový um je dostatečně využit.

Dějově je ale film (opět) účelově poskládaný paskvil, jemuž příliš nepomáhá ani sympatický nápad s variováním konceptu Smrtonosné pasti (1988) ve druhé polovině. Po staru laděnou přehlídku divokých honiček, velkorysých přestřelek, osobních soubojů, obřích výbuchů a dialogů na hraně snesitelnosti se tvůrci snaží okořenit několika zvraty. Ty jsou však v lepším případě průhledné a v horším vysloveně hloupé a rádoby šokující. Waughova režie je přijatelná v jednotlivých akčních scénách, které však opakovaně kazí nepovedené digitální efekty. Filmu coby celku ale nedokázal vtisknout žádný charakteristický styl, jenž by ho oddělil od šedivého žánrového průměru. Že je čtvrtý díl (po mládeži přístupné trojce) řádně krvavý a násilný je sice potěšující, televizní look a levně vypadající bulharské kulisy už ale o dost méně.

V jedné scéně zazní, že Stalloneho Barney nesnáší revivaly. Celá série Expendables je přitom v podstatě takovým revivalem velkých amerických akčních filmů 80. let. A tento je z dosavadních čtyř zatím asi nejfalešnější.

(5.5/10)

Originální název: Expend4bles

Režie: Scott Waugh; Scénář: Kurt Wimmer, Ted Daggerhat, Max Adams