Jack Reacher: Nevracej se – neposlušný Cruise je zpět

22.10.2016 at 09:24  •  Posted in Recenze by

Tom Cruise se vrací k roli bývalého voják se smyslem pro spravedlnost, který tentokrát čelí křivému obvinění z vraždy. Bylo pokračování nutné?

Tom Cruise je už přes dvě dekády jednou z největších hvězd filmového byznysu. Ano, občas šlápl vedle (muzikál Rock of Ages /2012/) či příliš nepotěšil producenty slabšími výdělky (Hrdinové a zbabělci /2007/). Avšak od roku 1986, kdy se proslavil Top Gunem, nebyl žádný z jeho filmů kasovním propadákem. 54letý herec, který svým charismatem, zábavnou chlapeckostí a akčními kousky táhne do kin mladší i starší generace, natočil přes deset filmů, které celosvětově utržily přes 200 milionů dolarů a mnohdy i více (Poslední samuraj /2003/). Pouze jedenkrát se upsal filmové sérii, a to Mission: Impossible, která ani po pěti dílech diváky neomrzela.

Výjimku udělal u Jacka Reachera, který vychází ze stejnojmenné knižní série britského spisovatele Leeho Childa, jenž o bývalém majorovi vojenské policie napsal 20 příběhů. Devátý díl nazvaný „Výstřel“ zadaptoval a zrežíroval Christopher McQuarrie a bylo z toho menší zjevení s vinnetouovským podtitulem Poslední výstřel. Brutální kontaktní souboje, pološílený padouch v podání německého režiséra Wernera Herzoga, dobře načasované hlášky, pomalé tempo a mrazivá atmosféra dali vzniknout nekonvenčnímu thrilleru o analogovém hrdinovi v digitálním světě, který se coby archetyp osamělého vlka toulá světem s pár dolary a skládacím kartáčkem na zuby. Ač byly ohlasy kritiků spíše smíšené, fanoušci byli k Jacku Reacherovi vstřícnější, snímek tak ve světě utržil více než trojnásobek svého relativně skromného 60milionového rozpočtu.

Jack Reacher: Nevracej se

Poslední samuraj bloumá krajinou podruhé

Vznikl sequel, který vlastně ani není pokračováním v pravém slova smyslu, neboť dějově na jedničku vůbec nenavazuje a kromě Jacka se nevrací žádná z postav. Scénář vychází z knihy „Nevracej se“, která je 18. dílem bestsellerové série, a už jej netočil McQuarrie, který si za jedničku s podtitulem Poslední výstřel (2012) vysloužil pátou Mission: Impossible (2015) a šestou (2017). Post režiséra získal Edward Zwick, který za sebou má solidního Posledního samuraje (2003) nebo vynikající thriller Krvavý diamant (2006). Čistě akční film (či krimi thriller) však nikdy netočil a je velmi znát, že se k tomu žánru vůbec nehodí, byť po jedničce nikdo neočekával zběsilou akci plnou kulek, ba naopak.

Oldschoolová atmosféra filmů z minulých dekád je částečně stále přítomna, a to když jdou postavy do internetové kavárny, používají tlačítkové mobily a celkově vůbec nevlastní žádné moderní technologie a pro informace si pěkně postaru telefonují. Armáda i záporáci sice blýskavou techniku a přístupy do chráněných databází mají, není je však příliš vidět, což u současných filmů, v nichž se hledají – v tomto případě prchající vojáci obvinění z vraždy – není příliš obvyklé. Reacher se mohl uchýlit do žánrové kategorie techno-thriller podobně jako poslední Jason Bourne (2016) nebo seriálový Mr. Robot (2015), kteří se navrch vyjadřovali k současným problémům světu. Reacher však není „techno“, ale bohužel ani „thriller“, což první díl byl.

Místo toho Zwick spolu s dvěma scenáristy napsal ve všech ohledech naprosto průměrné akční drama s melodramatem ve finále, byť ani v tomto případě žánrové kategorie nepopisují skutečný stav. Souboje jsou neskutečně nudné, bez jakéhokoli zapamátováníhodného momentu, automobilová honička je příliš krátká a bez nápadu. Napětí chybí, zábavné hlášky, které temnou jedničku osvěžovaly, bychom tady spočítali na prstech jedné ruky, a to ještě nešikovného dřevorubce.

Jack Reacher: Nevracej se

Zatím spolu, zatím živi

Film je těžkopádný, zápletka s konspirací překomplikovaná a vedlejší téma, které se týká vojáků, jež se traumatizovaní vracejí domů a nedokážou se včlenit zpět do společnosti, je vykresleno zcela ledabyle. Podobně je tomu i u Jackovy domnělé dcery (Danika Yarosh), kterou musí ve filmu chránit. Stává se hlavní postavou, ale téměř nic se o ní nedozvíme, a když už ano, servíruje Zwick patetickou scénu ze školy, která se v pár vteřinách snaží neobratně říci, že „holka toho má mnoho za sebou, ale je to dítě s křehkou duší umělce“. Ač je knižní předloha hodnocena jako velmi zdařilá, nedaří se filmu vykreslit ani základní motivace postav. Reacher se okamžitě vrhá na pomoc obviněné majorce (nejistá Cobie Smulders), aniž by předchozí nebo tento díl ukázaly tendence, že Jack altruisticky pomáhá téměř náhodným lidem v nesnázích.

Z Reachera je nedefinovaná figura bez osobnosti a trefných hlášek. Jako tvůrčí bezradnost působí pak scény, kdy je Cruise zcela samoúčelně „nahoře bez“ a na 54leté tělo už není příliš hezký pohled. Podivné jsou také časté detaily kamery na hlavní postavy, jako by snad někdo chtěl počítat hercovy vrásky nebo spíše zakrýt malý rozpočet. Pozitivem je, že postavy nezabředávají do dlouhých dialogů, kterými občas trpěla jednička. Vše se však děje až příliš rychle, bez důsledné výstavby nějakého dramatu, takže posuny v ději působí jako příliš uspíšené či spíše jako jen části scén, jejichž zbytek zůstal na zemi střižny.

Jack Reacher: Nevracej se

Nové nápady? Mission: Impossible

Závěrečná scéna, která se odehrává během halloweenského průvodu v New Orleans, působí spíše jako nezdařilá nápodoba úvodní sekvence z bondovky Spectre (2015). Vše je o to zoufalejší, pokud víte, že kameramanem je Oliver Wood, který nasnímal první tři díly Bourna. Reacherovi nedokázal vtisknout jakýkoli výrazný styl. Střihač Bill Weber, který dělal jak propadák Gigli (2003), tak Tenkou červenou linii (1998), už pravděpodobně natočený materiál zatraktivnit nedokázal, stejně jako skladatel Henry Jackman, který nesložil jediný zapamatovatelný motiv. O nulové invenci svědčí také lokace. Není vůbec nutné nabízet Tour de zeměkoule, jak to dělá poslední bondovka nebo seriál Night Manager (2016), ale kde se odehrává jeden ze zásadních střetů? V opuštěném skladišti. Na místě, v němž se bojuje snad v každém béčku. O kuchyni a finále… na střeše nemluvě.

Ve všech elementech nudné, průměrné, předvídatelné a neinvenční dílo, v němž však i přes jeho nedostatky stále vyčnívá Cruisovo charisma a který dokazuje, že jeho star vehicle je stále silný. Tvůrci ponechali možnost pokračování, ale na to lze říci jen důrazné „Nevracej se!“.

(5/10)

Originální název: Jack Reacher: Never Go Back

Režie: Edward Zwick; Scénář: Edward Zwick, Marshall Herskovitz, Richard Wenk